Klaverstämplar
Fram till 1800-talets omedelbara början var det vanligt att orgel- och klaverbyggare försåg tangenternas ändstycken på sina instrument med mönster i läder eller, vilket var det vanliga, i pressat papper, ett märke för varje tangent i klaviaturen. Vi kallar dem klaverstämplar. Seden att använda klaverstämplar var inte svensk utan har förmodligen kommit hit med tysk orgelbyggartradition. Åtminstone här i Sverige var det praxis att en verkstad utformade och använde sina klaverstämplar så att dessa speglade den egna verkstadstraditionen, t.ex. genom den heraldiska liljan, och gav en visuell signal om vem som gjort instrumentet. Då är det logiskt att initialer eller sigill kunde ges funktion av klaverstämpel. Särskilt under den gustavianska eran under 1700-talets slut var detta inte ovanligt. Medan klavermakarna bara använde klaverstämplar under 1800-talets allra första år fram till ca 1805, fortsatte orgelbyggarna ännu något decennium, även om traditionen höll på att luckras upp och avsikten med stämplarna gå förlorad. Exempel på detta är Pehr Lunds stämplar på orgeln i Skokosters kyrka från 1804 och Anders Svanströms på orgeln i Härkeberga från 1813.
Monogram-, namn- och sigillstämplar
-
-
Johan Broman, cembalo 1756 (MTM N83.118)
-
-
Pehr Lindholm klavikord GäM 11000, SF-ÅSHM 3765
-
-
Pehr Lindholm klavikord 1793? (MTM X5742)
-
-
Pehr Lindholm klavikord 1793 (SR)
-
-
Mathias Petter Kraft
klavikord u.å.
(MTM N37.862)
-
-
Jonas Ekengren orgel Östra Ryd 1781
-
-
Pehr Lundborg, klavikord 1772 (MTM M1440)
-
-
Pehr Lundborg, klavikord 1794 serienr 451 (MTM N57.100)
-
-
Anon klavikord Hamburg (MTM N121.222), foto:MTM
-
-
Johann Bartholomaeus Oppermann, klavikord Hamburg 1747
-
-
Philipp Jacob Specken (d. 1762) klavikord, och efterföljaren Gottlieb Rosenau (d. 1789)
Heradiska liljan
-
-
Anders Wåhlström, klavikord (1752) (Hållnäs hbf Hs 968)
-
-
Carl Wåhlström, orgel Svinnegarn 1769
-
-
Gustaf Gabriel Wolthersson, klavikord 1744
-
-
Jonas Ekengren, Fresta 1788, positiv MTM M564, foto:MTM
-
-
Jonas Gren & Stråhle, orgel Bunge 1756 m.fl.
-
-
(frekvent använt) H Müller, klavikord Hamburg 1769 (MTM X5225), foto:MTM
-
-
Anders Rangström (d.1801), klavikord (frekvent använd)
-
-
Johan Petter Roos, klavikord 1726 (SF JM 384)
-
-
Pehr Schiörlin (d. 1815), orglar och klavikord (frekvent använt)
-
-
Olof Schwan, orgel Ängsö 1781
-
-
Daniel Stråhle, klavikord 1738 (MTM N145.765)
Liljevarianter
-
-
Jonas Ekengren, orgel Hilleshög 1773
-
-
Pehr Niclas Forsberg, orgel Teda 1785
-
-
Peter Forsman, klavikord ca 1760 (VM 21465)
-
-
Olof Hedlund, orgel Övermark Finland 1747
-
-
Carl Petter Lenning, klavikord 1765 (SF NM 4470)
-
-
Eric Löfberg, klavikord 1753 (Ängsö slott)
-
-
Nils Söderström, orgel Dala-Husby 1783
-
-
Anon (attr. till HA Hass Hamburg (KM 538)
-
-
Anon klavikord (f MTM N 70.890) ”King of Sweden”
-
-
Anon. klavikord(MTM X4002), foto:MTM
Övriga mönster
-
-
Elias Wittig (d. 1716), orgel i Nyed 1707.
-
-
Anon klavikord c. 1700 MTM N284.765
-
-
Anon klavikord GM 6228
-
-
Johan Broman, ”snäcka” (frekvent använd)
-
-
Lars Kinström (d.1763), cembalo (BM.1518)
-
-
Mathias Petter Kraft, klavikord 1792 serienr 435 (MTM M3494)
-
-
Johann Christoph Fleischer, klavikord 1722
-
-
Johan Petter Roos, klavikord 1731
-
-
Anders Svanström, orgel Härkeberga 1813
-
-
Pehr Lund, orgel Skokloster 1804